Ir liko šitie kalnai pliki ir kelmuoti,
Aplaistyti ašaroms, giesme apdainuoti
Mat, ta pati galybė, kur miškus sugriaužė,
Širdį, dūšią apgriuvo… ir giesme nulaužė.
Antanas Baranauskas
Geografiškai ir istoriškai Aukštaitija yra rytinė Lietuvos dalis už Nevėžio ir Nemuno. Aukštaičiu vardas, lygiai kaip ir žemaičiu, yra gana senas, jį užtinkame jau pirmuose mūsų istorijos XIII-XIV a. šaltiniuose. Kronikininkas Dusburgas, aprašydamas 1294 – 1300 m. įvykius, tą Lietuvos dalį vadina Austechia. 1322 m. Gedimino sutartyje su Livonijos ordinu yra minima terra Eystoythen. Viename Vytauto Didžiojo 1420 m. dokumente Aukštaitija vadinama Auxote ir pažymima, kad šios žemės paviršius yra aukštesnis už Žemaitijos žemės paviršių. Pačius aukštaičius kronikininkas dažniausiai vadina Ousteten vardu. Tai grynai geografinis pavadinimas, aukščiau nuo jūros paviršiaus pakilusiai Lietuvos daliai žymėti. Aukštaičių žemė nėra maža: plačiąja prasme tai žemės, esančios į rytus nuo Nevėžio ir Nemuno. Natūraliu būdu ji skirstosi į šiaurės rytų, pietryčių ir pietvakarių aukštaičių žemes.
Čia aprašoma Aukštaitija apima Lietuvos šiaurės rytų dalį. Šiaurėje ji pasiekia Dauguvos krantus ir kai kuriose vietose pereina anapus Lietuvos-Latvijos politinės sienos, nustatytos abiejų valstybių sutartimi. Rytuose ją sunku nustatyti, čia ji atsiremia į Dysnos upės intakus, kai kur nesiekdama 1920 m. Lietuvos-Sovietų Sąjungos sutartimi nustatytos sienos, kai kur tą sieną gerokai peršokdama Lietuvos naudai. Pietuose ji atsiremia į Neries vidurupį, o vakaruose susisiekia su geografine Lietuvos Vidurio žemuma.
Administraciniu požiūriu, visa ši sritis, Didžiosios Lietuvos kunigaikštijos laikais buvo Tikrosios Lietuvos dalis, priklausiusi Vilniaus vaivadijai. Carinės Rusijos valdymo laikais ji priklausė Vilniaus ir Kauno gubernijoms, Nepriklausomos Lietuvos laikais — Brėslaujos, Zarasų, Utenos, Rokiškio, Švenčionių iš dalies Ukmergės ir Dysnos apskritims.
Geografiškai ši sritis apima Lietuvos šiaurės rytų aukštumas, kurių keteros Švenčionių apskrityje pasiekia 289,3 m (Jakoviškiai prie Ceikinių k.). Šios aukštumos betgi nėra vienalytės; jos skaidosi į Zarasų, Utenos, Molėtų, Švenčionių ir kt. aukštumas. Beveik visur čia tęsiasi banguotų kalvų virtinės, dažniausiai apaugusios gražiais pušynėliais, vingiuoja upės bei upeliai, žemesnėse vietose tyvuliuoja ežerai ir ežerėliai. Upių Aukštaitijoj mažiau nei kitose Lietuvos dalyse. Pietuose — Neris, per krašto vidurį teka jos intakai: Žeimena, Šventoji ir kt. čia taip pat yra Neries, Dauguvos ir Dysnos upių takoskyros, šių upių baseinui priklauso apie du trečdaliai visų Lietuvos ežerų. Daugiausia jų susitelkę Breslaujos, Zarasų ir Molėtų apylinkėse. Aukštaitijoje yra ir patys įdomiausi Lietuvos ežerai: Utenos apskrityje, prie Tauragnų, yra giliausias Lietuvos ežeras, Tauragno ežeras (60,5 m), o tarp Ukmergės ir Švenčionių — pats ilgiausias Lietuvos ežeras, Asvejos (Dubingių) ežeras, kurio ilgis drauge su atšakomis, siekia 29 km.

Daugumos Aukštaitijos ežerų vanduo skaidrus, tiesiog permatomas, krantai nestatūs. Daugelį jų puošia didesnės ar mažesnės salos, įvairios atšakos, nendrynai, meldynai, vandens lelijos ir kiti vandeniniai augalai. Kai kuriuos ežerus jungia draugėn upokšniai. Ežeruose gausu žuvies; jų pakrantėse laikosi daugybė paukščių, o krantų miškuose nemažai žvėrelių.
Pridėję prie to, kas jau aprašyta, žmonių rankomis kadaise supiltus piliakalnius, pylimus, įvairius senkapius, upių išraustus skardžius, medžiais apaugusius slėnius ir sausus, kaip retai kur pasaulyje, spygliuočių ir lapuočių miškus – miškelius, gauname tikrai įdomų kraštovaizdį, kurį ne be reikalo apdainavo mūsų poetai. Aukštaičių žemė dėl savo kalvotumo kartais vadinama Lietuvos Šveicarija, o dėl savo ežeringumo — Lietuvos Suomija.
Klimatas Aukštaitijoj kontinentiškesnis, negu kitose Lietuvos vietose. Žiema šaltoka ir gausi sniego. Kritulių vidutiniškai per metus esti apie 640 mm. Vegetacijos periodas trumpiausias. Sniegas čia išsilaiko kiek ilgiau, negu kitose Lietuvos vietose. Tačiau klimatą gerokai švelnina gausūs ežerai.
Aukštaičiai sako, kad kuo žemė gražesnė, tuo ji prastesnė, ir atvirkščiai. Kam Kūrėjas daugiau davęs duonos, mažiau suteikęs grožio. Dirvožemiai čia daugiausia priemolio ar priesmėlio; yra ir smėlynų, kai kur gausu riedulių. Taigi aukštaičių žemė tik vidutiniška. Kiek geresnių dirvožemių yra arčiau Vidurio žemumos, o taip pat kai kuriose Švenčionių ir Vidžių apylinkėse.
Archeologiniai radiniai rodo, kad Aukštaitijoje žmogus apsigyveno jau labai senai. Pirmieji gyventojai kūrėsi prie ežerų. Seniausias iki šiol aptiktas žmogaus rankų darbo archeologinis radinys (Jaro ežere, Svėdasų valsčiuje) siekia vidurinio akmens amžiaus laikus — 9000 – 4000 metų prieš Kr. Tačiau dar I – IV a. po Kr. Aukštaitija buvo labai retai gyvenama. To laikmečio sodybos buvo kuriamos kiek pakilesnėse, žemės ūkiui tinkamesnėse vietose. Senųjų sodybų bei pačių ankstyvųjų piliakalnių liekanų aptikta prie Dūkšto, Velykuškių, Zadavainių, Rakėnų, Petrašiūnų, Vozgėlių ir kitur. Rastieji daiktai rodo, kad senaisiais laikais čia gyventa neblogų amatininkų, kurie jau sugebėjo pasigaminti geležį, gražių metalinių papuošalų, įrankių, ginklų. Prekiauta su Romos imperija ir slavų kraštais. Pirmosios stipresnės gyvenamosios vietovės pradėjo kurtis XIII — XIV amžiuje. Iš jų minėtinos: Labanoras, Tauragnai, Molėtai, Utena, Užpaliai, Linkmenys, Brėslauja, Švenčionys, Vidžiai, Kuktiškės. Gyventojų skaičius pamažu ėmė didėti; sodybos vis labiau tolo nuo ežerų, upių, ėmė skverbtis į girias.
Aukštaitijos gyventojai — lietuviai. Rytiniame pasienyje gyvena apgudėjusių lietuvių ir kiek gudų. Atskirose vietovėse yra sulenkėjusių ir šiek tiek rusų kolonistų.
Svarbiausi susisiekimo keliai: Daugpilio – Vilniaus geležinkelio linija, Panevėžio – Anykščių – Utenos – Švenčionėlių; Švenčionėlių – Kabilninko ir Dūkšto – Breslaujos siaurojo geležinkelio linijos, o taip pat neblogas Zarasų – Kauno ir prastesnis Vilniaus – Utenos plentai. Žeimenos ir Šventosios upės tinkamos miško medžiagai plukdyti. Pramonė Aukštaitijoj silpna, didelių miestų nėra. Gyventojai daugiausia verčiasi žemės ūkiu, maisto produktų gamyba, žvejyba ir miško darbais. Nemaža dalis žemės nenaudojama.
Gamtovaizdžių gražumas daro teigiamų įtakų žmonėms ir skatina juos mėgti grožį. Aukštaičiai daug kuo skiriasi nuo kitų Lietuvos sričių gyventojų: ir savo tarme, ir apranga, ir būdo ypatybėmis, ir papročiais, namų statymo būdu. Dėl žemės kalvotumo jie važinėjo nedideliais vienarkliais vežimėliais su įkinkomuoju dideliu lanku. Iki nepriklausomybės laikų jie gyveno didžiuliais sodžiais, kurių trobesiai būdavo pastatyti abiejom kelio pusėm, o žemė būdavo išdalinta ilgais ir siaurais rėžiais. Trobesius jie dažniausia dengdavo šiaudais. Žemės darbus iki pirmo pasaulinio karo aukštaičiai daugiausia atlikdavo rankomis bei primityviais įrankiais, nes kalvotumas ir didelis riedulių kiekis kliudė mašinoms išplisti. Gražus gamtovaizdis per šimtmečius teigiamai veikė gyventojus, skatindamas gėriui, grožiui ir menui. Net ir neturtingiausias aukštaitis visada suranda vietos savo kuklioje trobelėje pakeleiviui priimti apnakvinti; jis dalinasi su pas jį užėjusius paskutiniu duonos kąsniu ar pieno stiklu, kuo tik galėdamas jam padeda, o pasiūlytas atlyginti už jo paslaugą labai įsižeidžia, nes tai užgauna jo šventą vaišingumo jausmą. Apie aukštaičius Steponas Kairys, Lietuvos nepriklausomybės akto signataras, taip atsiliepia: „Aukštaičiai moka širdim ir protu užsimoti. Aukštaičiams būdinga laki fantazija, neprarandanti žemės po kojų. Gyvas bendrųjų reikalų pajautimas; žmoniškumas, širdies pastūmėtas prie žmogaus priėjimas; svetingumas, atviras ir pažangai greitas būdas; palinkimas bendrauti su platesniu pasauliu, negu jo tematoma pro savo pirkios langų. — yra tai, ką mes, aukštaičiai, norime laikyti mūsų būdingomis savybėmis, jų nepavydėdami ir kitiems. Prie to visko pridėkime subtilų aukštaičio kuklumą, jam neleidžiantį mindžioti kitiems kulnių, bet ir nepakenčianti, kad ir kas kitas alkūnėmis jam šonus remtų“ (Lietuva budo).

Aukštaičiai pasižymi linksmumu, gyvumu; jie plačiai žinomi savo dainomis, patarlėmis, sąmojingomis mįslėmis, burtais ir kita gausia tautosakine medžiaga. Jų tarmė skiriasi nuo kitų, lietuvių tarmių, nes balsius a, ą, o, e jie ištaria kiek kitaip: runka, ūžuolas, žmanių, pinki, švintas ir t. t. Pačioje aukštaičių rytiečių tarmėje dar yra daugybė šnektų, šnektelių.
Nors jų sodybas puošia pati gamta — kalvos, ežerai, upeliai, slėniai, miškeliai, aukštaičiai savo pirkias ar klėtis dar pagražina žirgeliais, apsodina medeliais, įrengia gėlių darželius pakelėje, prie upelio ar sodyboje pastato kryžių; jie ir vežimą dailesnį (garsios rytiečių lineikos), pasidaro, ir kinkius gražesnius įsitaiso, ir patys pasipuošti nepamiršta.
Istoriniu ir politiniu požiūriu Aukštaitija — neatskiriama Lietuvos dalis. Bet po pirmo pasaulinio karo, nepriklausomai Lietuvai atsikuriant, gerai daliai šių žemių (Breslaujos, Švenčionių, iš dalies Utenos ir Zarasų apskritys) nebuvo lemta likti prie Lietuvos. 1920 – 1939 m. joms teko išbūti lenkų valdžioje. Okupuotieji broliai ir seserys lietuviai rodė didelį tautinį susipratimą, okupantams, leisdami ir platindami lietuviška spaudą, kovodami dėl lietuvių kalbos teisių mokyklose, bažnyčiose, visuomeniniame ir privačiame gyvenime. Kadangi kitos okupuotosios Lietuvos dalys buvo daug pasyvesnės ir labiau nutautusios, tai švenčioniškiams, brėslaviškiams, o iš dalies ir zarasiškiams teko tai didelei kultūrinei kovai vadovauti visame Vilniaus krašte. Sakytos sritys ir okupacijos metais įstengė išugdyti nemažą skaičių lietuvių šviesuolių — rašytojų, mokslininkų, menininkų, mokytojų, patriotiškai nusiteikusių kunigų. Tik trumpą laiką tegyveną drauge su Nepriklausoma Lietuva (1939-1940), jie spėjo su ja suaugti, susigyventi. Vokiškų nacių ir raudonųjų rusų okupacijų metu jie aktyviai įsijungė į visos Lietuvos gyvenimą, netgi į pačią rezistencinę kovą; vėliau jie drauge kentėjo kalėjimuose, koncentracijos stovyklose, ištrėmime, emigracijoje.
Dabartinė Lietuvos teritorija neapima visų Aukštaitijos sričių. Už jos ribų tebėra Breslaujos apskritis ir pusė Švenčionių apskrities žemių su lietuviškai dar kalbančiais ar lietuviškos kilmės gyventojais.
Aukštaitija yra davusi visai Lietuvai gerai žinomų ir nusipelniusių žmonių. Be jų tiek pats Lietuvos atstatymas, tiek valstybinis, mokslinis ir kultūrinis darbas, greičiausia, nebūtų buvęs įmanomas.
Bronius Kviklys „Mūsų Lietuva”